Het schip “ROBBE” een houten zeil kotter gebouwd in 1959-1960 bij “Bultjer Werft” te Ditzum, Duitsland.
Werf is al meer dan 100 jaar oud en bouwde hoofd zakelijk houten viskotters.In opdracht van Ernst Schlinckum uit Bremen gebouwd met dezelfde traditionele bouwwijze als de viskotters
Robbe is daar ook ingeschreven bij Germanische Lloyd, onder Seeyacht “Robbe” L= 12,14 M. B = 4.42 M. Lengte romp 13 M. breedte 4,50 M. diepgang 1,60 M. Waterlijn 11,5 M. Lengte overall met bezaan giek en boegspriet 16,00 M. masthoogte 18,00M. Waterverplaatsing 20 ton. 120M² zeil.
De bouw is eiken spanten met iroko gangen en delen, het dek en opbouw is ook iroko. Twee houten holle verlijmde masten en Kits getuigd. Aandrijving was een Daf 475 met ZF elektrische/hydraulische keerkoppeling.
In 1975 verkocht aan Theo van Eijk uit Gouda en had zijn ligplaats in Hoorn. In die tijd is er ook een nieuwe hoofdmast opgekomen omdat de oude met strijken beschadigd was. In 1994 is het schip verkocht aan Frans van Vliet, Gouda. Die had zich totaal verkeken op het achterstallig onderhoud en het simpele interieur, de renovatie zou al snel op €50 a €80.000,= komen.
Dus ging het schip na ½ jaar weer de verkoop in met nog de ligplaats Hoorn, daar de vraagprijs hoog was bleef het schip lang onbeheerd liggen en is naar Gouda gebracht, vanwege het rotting gevaar in het zoete water is het toen na 2 jaar naar Zeeland gebracht in Wemeldinge, daar heeft het 1 jaar gelegen, toen weer naar Gouda gebracht en op de kant gezet. Toen heb ik het schip in 1998 gekocht. Daar is het onderwaterschip kaal gehaald en de naden gekit
Weer te water, desondanks kwam er veel water binnen via sommige naden. De kotter is toen naar mijn werkplaats gevaren in Gouda aan de Turfsingel, dus lekker dichtbij. In die tijd liet ook op sommige plekken onder water het Sikaflex kit los uit de naden. Plan gemaakt en begonnen met slopen van het interieur, schrootjes en houten schotten .
Het schip werd steeds leger, op het laatst was alles er uit. Van ankerbak tot roer kwadrant.
Toen kwam pas het slechte hout zoals spanten, mastkokers, wrangen en delen tevoorschijn. Dit kon alleen maar op het droge gerepareerd worden en het liefs binnen. Ik ben toen naar een collega jachtbouwer gegaan in Gouderak aan de Hollandse IJssel, Rolf van den Berg.
Daar is het schip onderhanden genomen door Poolse timmermannen, zeer goede vaklui. Nieuwe verschansing compleet rondom, diversen spanten en gangen, ook diversen dekspanten en delen vervangen. Bodem en romp weer kaal geschuurd en naden uitgefreesd en met epoxy geïmpregneerd, onderwater eerst impregneer hars, naden opnieuw gekit , maar nu met een MS Polymeer kit van Simson en 3 lagen teer-epoxy.
Al het staal, zoals kiel, roerbeslag achtersteven er boegsteven kaal gestraald en in de ijzermenie en ook teerepoxy.
Het schip is nu al 10 jaar lang droog, geen lekkage door de naden meer.
Ook de hoofd mast moest een nieuw deel in, deze was onder de zalinghouder compleet weggerot.
De masttop hoofdmast was van staal en woog 35 kg, nieuwe gemaakt van carbon met rvs scheelde al 20 kg. Ook bezaan masttop en alle zalingen vervangen voor zelfgemaakte, carbon met epoxy. Het geheel scheelde al 40 kg minder boven in de masten. Alle stalen vallen vervangen voor Dynema, dit is ook al een gewicht besparing en makkelijker te handelen.
Boegspriet is ook vernieuwd want daar zat een wespennest in, zo rot was het van binnen. Gelijk wordt deze boegspriet opklapbaar gemaakt.
Ook de mastkokers waren doorgerot net onder het dek, deze eiken mastkokers zijn dan ook vernieuwd.
De 80 pk DAF 475 motor met ZF (BW30E25)elektrisch geschakelde hydraulische keerkoppeling gedemonteerd, DAF 475 was totaal op, rookte, liep steeds warm via zijn kiel/buis koeling en droge uitlaat, had ook geen vermogen meer.
Nieuwe 105pk Daf 575 gevonden , was van een noodaggregaat voor een sprinkler installatie met 80 draaiuur op de teller. Alles overgebouwd van de oude DAF 475.
gelijk een interkoeling gemaakt met natte uitlaat. Het buizenpakket onder het schip weggehaald. Ook de ZF keerkoppeling voorzien van een oliekoeler. Nieuwe motorsteunen rubbers en weer ingebouwd. Achter de hoofdmotor een RVS fundatieplaat gemaakt met lekbak voor een 4KW 240V generator met rookgas/water separator.
Het blanke hout is gelakt met 5 lagen blanke houtolie van Biopin en afgelakt met 3 lagen Biopin jachtlak. Het toen gelakte schip is weer in de IJssel te water gelaten en weer naar Gouda, de Tufsingel gevaren.( nu is alles weer een keer kaal gehaald en met Epifanes bootlak gelakt.)
Het was mijn doel om alle technische functies in te bouwen maar dan zo dat men het niet ziet. Inrichting zo sober/klassiek mogelijk te houden. Eerst een indeling gemaakt met plakband om een inzicht te krijgen, daarna op Autocad uitgetekend voor de juiste maten. Stahoogte is 1,9 a 2M.
Een 24V dubbele messing (plus en min) rail 100mm² rondom gelegd in een dubbele kunststof kabelgoot. Accu’s , 24V 225A/h komen in het midden van de salon onder de zitbank.
Ook zit hier de 230V zekeringen kast. De messing 24V rail is met 4 x 8 relaiscard’s verdeeld over het schip dat de kabel afstanden naar de verbruikers nihil zijn.
Deze schakelkastjes zijn met een PC te schakelen maar ook handmatig. Grote verbruikers zoals Acculader/omvormer, Ankerlier, Boegschroef watermaker en Pilot zijn dan direct aan de rail gekoppeld met zekeringen en hoofdschakelaars er tussen. Het spanning verlies bij hoge afname is nog maar 0,5 Volt.
Daarna ben ik begonnen met eerst de kabel besturing hydraulisch te maken doormiddel van het stuurkolom met een dubbele rvs ketting naar een oliestuurpomp met 1 op 5 versnelling. totale omwentelingen stuurwiel is 6 van BB naar SB. 2 hydraulische cilinders in plaats van 1 cilinder met doorlopende as, is goedkoper en sterker.
Een 24 V 1000W. hydraulische pomp voor joystick besturing en de automaat met een omloop afsluiter voor de noodhelmstok. Vul/kijkglas olie onder lierenbank- bezaanmast. Daar is ook de watertank vulaansluiting , buiten douche en walstroom Aansluiting gemaakt. DAF startpaneel zit buiten naast de kajuitingang BB.
Het smeersysteem van roer en schroefas heb ik de leidingen vernieuwd en met een vetspuit vaste aansluiting voor roeras en een voor de schroefas, dit kan ik nu via het dek bedienen in de lierenbank-bezaanmast.
In het achteronder zijn 2 hondenkooien getimmerd BB en SB, toen begonnen met het inbouwen van een 230V 45 L boiler boven de Daf motor met verwarming van de Daf en generator met ieder een eigen warmtewisselaar. Ook een Webasto DW80 waterheater. Deze verwarming voor de boiler gaat via een pomp en warmtewisselaars en ook via een 12V 3weg klep en ruimte thermostaat naar een hetelucht verwarming in de kajuit
De automatisch bilge impellerpomp onder de schroefas doorvoer is ook te gebruiken om koelvloeistof bij te vullen onder druk in het boiler opwarmgedeelte. Te controleren met een vaste druk/themp meter. Deze bilge opvang is voor het schroefas lekwater en het boiler overstort water. Onder de motor zit aanzuig een 2e elektrische bilgepomp en ook een 3e bilgepomp voor onder de vloer van de salon.
Nieuwe rvs 570L brandstoftank ( geïsoleerd om condens tegen te gaan) met 20L vuilopvang gedeelte onder de tank en met aansluitingen voor vul, aftap, ontluchting, dagtank en hoofdmotor, daar naast aan ieder zijde een 110L kunststof watertank Dit allemaal onder de vloer van het entree/kombuis gedeelte, en er naast onder dek BB-SB 220L Watertanks. Drinkwater totaal 660L
Dagtank 40L diesel is voor generator en oliekachel onder BB achterdek, wordt hand of automatisch bijgevuld. Regeling en meters zitten op het BB generator en DAF start paneelkastje.
Retourbrandstof van DAF komt ook uit in dagtank, zodat er altijd schone diesel in komt. Met een overloop naar 570 L tank.
Brandstoffilters onder de trap.
Motor omkasting gemaakt 18 mm okoume en teak gefineerde (fineer van 1mm dik) trap voor de motor naar kombuis gemaakt. Vloer is van 25mm okoume met PVC eiken motief .
Het aanrechtgedeelte, teak kastjes en laden met formica blad met ingebouwde 85L RVS koelbox en vriesvakje. Koelbox kan ook als vriezer ingesteld worden tot -20° C, Dig. thermostaat zit er boven.
RVS wasbak met messing mengkraan. RVS zelf gemaakte cardanische Grill/oven/magnetron met 2 inductie platen 230V.
Aan SB de kaarttafel met rechts een schakelkast 12/24V relais voor de afstand besturing. Ook de marifoon, AIS en radio zijn daar ingebouwd.
Onder de wasbak aan de salon zijde ruimte voor omvormer/lader 24-70-3500 Victron met shunt en data kabels.
Links van de kaarttafel is een ingebouwde touch screen voor PC ,Nav data en TV.
Scherm is omhoog te halen doormiddel met hulp van een gasveer.
Onder de kaarttafel kastruimte voor onderdelen en gereedschap. Salon heeft een zithoek met 1 lange bank aan BB zijde met haakse verbinding aan het kombuis aanrecht, onder die bank zitten 24V start accu’s en 12V generator accu. Ook de hoofd zekeringen zitten daar
Tegenover de lange bank BB in het midden een zitbank met daar onder de service accu’s 24V, daar tussen is de tafel die omlaag kan voor een ruim 2 pers bed. Aan SB ook een lange bank die gebruikt kan worden als 1 pers. bed,2 x 0,8 M.
Voorin eigenaars hut met dubbel bed.
2 hondenkooien 2 x0,7M, totaal 7 slaapplaatsen.
Onder de afstap van kombuis naar salon zitten de Hoofdschakelaars van DAF, Generator Acculader/omvormer en Service verbruikers.
Onder de aanrecht achterwand in de salon zit de compressor voor de koel/vriesbox,Ook zit daar de hydrofoor met afsluiters voor Tank 1 en 2,douche, kombuis, en dek.( ook als Ballasttanks)
Onder de kaarttafel aan salonzijde zit het drinkwatertankpijlglas en de PC. met wifi en usb hub.
Boven de kaarttafel zit een drinkwater tank meter. die werkt op mm waterkolom.
Onder de afstap kombuis/salon zit een afsluiter voor watertank SB en een zeilafsluiter zodat bij lang over een kant zeilen de water tanks niet gaan hevelen.
Tegenover de mastkoker SB is een 24V koelkast met vriesvakje, daar achter de 240V ventilator met boilerwater-heater aangestuurd via thermostaat die er boven gemonteerd is. In de kast waar de koelkast
Is geplaats is zit achter een luikje in het bovenblad om het stoffilter van de heater te demonteren.
Heater verwarmt de nattekast SB en/of Salon en/of Voorhut. Er zit ook een Heatpol Oliekachel in op diesel.
Aan SB tussen mast en koelkast is de deur naar de Voorhut.
Aan BB is de douche/WC deur, deze ruimte heeft een 2e deur die uitkomt in de Voorhut. Douche heeft een afzuiger en een afvoerpomp. WC is hand bediend en kan met buitenwater of drinkwater gespoeld worden, wasbakje heeft koud en warm water.
Achter de WC zit een luik waar via een 3wegafsluiter de douchepomp als bilgepomp gebruikt worden die van onder uit de salonvloer weg zuigt. Ook de WC afvoer kan via een 3wegafsluiter naar buiten of 110L zwartwater tank gepompt worden, tank kan ook via dek doorvoer plug leeg gezogen worden. er zit achter het luik ook een vuilwater reukfilter met koolstofkorrels. Ook de douche afvoerpomp met filter zitten daar.
Voorhut heeft onder het bed van 2M x 1,6mM, 4 grote laden, SB en BB zijn ook 2X 3 smalle laden.
Onder het bed zit de boegschroef 6,3 KW 24V. met zekering en Hoofd sch. Onder de smalle lade SB zit de dekwaspomp met filter en afsluiter en aansluiting voor de Watermaker.
SB is ook een klerenkast met roede en planken, in het onderste gedeelte zit de Watermaker 24V. 24 L/uur. 500 watt.
Aansluitingen voor spoelen en conserveren zij direct aangesloten op het drinkwater systeem.
De schroef is aangepast op het hogere vermogen met een trossensnijder.
Voorpunt van de hut zit de anker ruimte, ankerbak bekleed met glasmat en epoxy en 110M 13mm ketting gegalvaniseerd. Ook de schakelkast voor ankerlier en ankerketting stapellaar zit daar. Ankerketting stapellaar is een eigen ontwerp, een uitlaatslang 50mm Ø die zigzaggend 50 x 50 cm aflegt om de ketting bij het ophalen netjes verdeeld in de ankerbak om opstapeling te voorkomen.
Ankerbak heeft een afvoer naar buiten met afsluiter, onder het bed, daar is ook de watermaker afvoer daar op aangesloten.
Ankerlier is elektrisch gemaakt 1500W 24V. Men kan op de ankerlier een spie verschuiven om de ankerlier op handbediening zetten.
Ankerketting sproeier kraan zit op de boeg en werkt via de dekwaspomp.
Dit om de ketting bij het binnenhalen schoon te spoelen.
Ik heb ook een koekoek op het salondek ingebouwd, deze kwam ik in het kotterblad tegen, was ook van een Bultjer kotter. Staat erop of het altijd zo geweest is.
Deze aanbieder had ook nog 2 teak Bultjer kajuit deuren staan, ook maar gelijk meegenomen en gebruikt.
Navigatie systeem is Garmin, een
GPS plotter 74 10”, Radar, autopilot, wind, snelheid en diepte meter.
Marifoon, Atis, GPS en Radio met USB, Bluetooth, FM en 4 luidsprekers.
PC Touch screen , voor bediening instrumenten en verlichting, Navigatie en TV.
Computer voor bediening instrumenten, en internet.
Tuigage en masten. Zijn ook strijkbaar.
Boegspriet opklapbaar en 2,5 M lang.
Rolfok Kluiver 40 M², Rolfok Genua 65 M², Rolfok Stagfok 30 M².
Grootzeil 38 M² en bezaan zeil 15 M².
Hoofdmast 14,5M hol verlijmd met carbon/epoxy masttop en 4 zalingen. Met antennes 18M hoog v.a. de waterlijn. Bezaan mast 9M en carbon/epoxy masttop en 2 zalingen. Met radar en Windgen op carbon steunen. Al het carbon is zwart gemaakt en ziet er als staal uit.
Nieuw is het zwemplateau aan het achterschip voor loopplank en/of zwemtrap.
Energy opwekking,
Generator 240v 4000W.
DAF dynamo 100A 24 V .
Windgenerator 24 V. 400W.
Zonnepanelen 24V 4x 100Wp.
Elektrisch system;
230V, Walspanning, Omvormer 24V 3500W. en generator 4000W.
Victron Quatro 230V / 24V. 70A.
24V Service 225A/h, 6 accu’s Optima Yellow Top 75A/h
24V DAF, 2 start accu’s Optima Redtop 55A/h
12V 110A/h accu voor de generator en 12V instrumenten.
Omvormer Victron Orion 24-12,8V 30A.( instrumenten en Generator 12V accu)
Omvormer Victron Orion 14-12V voor PC’s gestabiliseerd.
Alle verlichting is LED, sommige zijn dimbaar.
Navigatie verlichting zijn oude omgebouwde olie lampen naar LED.
Schema’s, plattegronden en div tekeningen aanwezig.
Lijsten materialen en onderdelen in de PC aan boord.
Schip is uitermate geschikt voor op te wonen en/of een wereld reis.
2016 ingeschreven bij Varend Erfgoed.
Schip is te koop. meer info zie contact.
Ligplaats ;
Turfsingel 53 te Gouda.
VHF; PF7845 ( ROBBE)
ATIS; 9244067845
MMSI; 244005773
Zeebrief; 19322 Z R 1999